Titel: Dagens ret.
Vi skulle lave en Ready made, og ud fra de materialer vi havde til rådighed bestemte jeg mig for at lave dagens ret, med herregårdsbøf, Klemmemadder og stegte svampe, og kolesterolfri savsmulds drik. Den bliver naturligvis serveret på en flot bakke, sådan lige på sengen nærmest. Det er en parodi på tidens trend, med at alt skal være så fedt fattigt, og at man skal passe på kolesterolen, og lidt ordleg med 'klemmerne' Herregårdsbøffen har naturligvis en lænke omkring den, fordi den så hentyder til noget slaveri. Det kan være sorte slaver i lænker i fortiden, eller det kan være tyende i dagens danmark, eller blot damen i kaffeteriaet. Kort sagt er det lidt en godmodig humoristisk kritik af at alt skal være så hurtigt og nemt idag, at man nogen gange glemmer at sætte sig ned og slappe af sammen med familien. Den færdige skulptur er så en assemblage, med ready made elementer.










Materialer: Træ, papir, akryl maling, klemmer, folie bakke, pyntesvampe, kogler, plastik beholder, tush, savsmuld, sten, jern lænke, pap tallerken.

Dadaisme:
Dadaismen opstår senere end de andre -ismer først omrking 1916/17, men Dadaismen er til gengæld mere ekstrem i sit udtryk end de andre. Dadaismen omfatter mange forskellige kunstnere, deriblandt billedkunst, men er fattig på maleri. Dadaismen er kendetegnet af attituder som: Dadaismen opstår som protest mod verdenskrig mod det borgerskab som støtter krien og imod de stive normer, der kendetegner åndslivet og samfundet. Dadaisme er IKKE kunst. Det er Anti-kunst. Dadaismen tilstræber meningsløshed. Ordet "Dada" kan betyde flere ting: "Kæphest" på fransk, efterligning af babysprog, "Ja, ja" på rumænsk. Der findes flere "Dada-kolonier" i mange byer, men den første opstod i Zürich. I centrum står især rumæneren Tristan Tzara. Han og andre åbner teatret "Cabaret Voltaire". De skriver bl.a. Dada-manifestet. Efter dette følger flere andre manifester.

Andre Dada-byer:
I 1917 holder Duchamp en udstilling hvor han udstiller en pissekumme, signeret "R. Mutt". Hermed indfører han begrebet "Ready-made". I New York får Duchamp kontakt med bl.a. fotografen Man Ray. Dada varer ned til omkring 1924 hvor bevægelsen ebber ud. "Det surrealistiske manifest" samler en del tidligere dada-ister. Dadaismen genopstår til dels i popkunsten, hvor ready-made tages op igen.

Kendetegn: