Priktegning:
Dette var et forsøg med at bruge primær farver tæt sammen, sådan at når man kigger lidt på afstand, ville farverne blande sig sammen og give sekundære farvenuancer.
Jeg må sige at min udgave er mislykkedes. Godt nok er der prikker, men det er også alt der er. Det er hverken særlig kønt tæt på eller langt fra. Og farverne er ikke tæt nok på hinanden til at de reelt blander sig med hinanden på afstand.
Men det var sjovt at prøve.
Materiale: Alm. Tegnepapir og plakat maling.
Opstilling:
Jeg har valgt en opstilling med en flaske, to glas og et æble,
hvor der er noget skygge fornemmelse fra lyset fra vinduet,
og lyset fra lamperne i loftet.
Første del var at tegne opstillingen med blyant for at få en
fornemmelse af hvordan tingene står i forhold til hinanden med
de taljer der var brug for.
Anden del var så at male et billede ud fra tegningen / skitsen.
Jeg har valgt rimelig lyse farver, dvs. en lysere grøn end man
normalt ser på en flaske og så har jeg gjort æblet pænt mørkt.
Det er jeg så ikke tilfreds med. Især æblets skygge er
forfærdelig, og jeg synes det er svært umiddelbart overhovedet
at se at det er et æble. Men det er svært at få masser detaljer
med, med en så stor pensel. Kan ske at jeg næste gang gør noget
ved æblet når det andet er tørt.
Baggrunden var jeg først startet på med en stærk rød / gul /
orange, men blev enig med mig selv om at den skulle være noget
svagere for at bedre fremhæve opstillingen. Jeg valgte derfor
en meget lys gul omkring opstillingen med en lidt kraftigere
gul i kanterne, dog stadig med hvidt og med en smule rødt for
at give lidt effekt. Jeg har lavet en næsten hvid cirkelagtig
omkreds imellem den lyst gule og den kraftigere i kanterne.
Dog ikke så meget at den står tydeligt frem, men blot så den
anes. Dette er gjort for at ramme opstillingen lidt ind.
Materiale: Alm. Tegnepapir, blyant HB, 2B, Pap, Hvid underlags
maling, rød farveblyant, Plakatmaling.
Impressionisme:
Baggrund / Ideer:
- Øjeblikket
- Fokus på lyset og farven (Primær / Sekundær farve og hvidt)
- Lyse Farvetoner
- Maler med små penselstrøg - skitseagtigt
- Udtryk - manglende konturer / detaljer
- Skyggerne får farve.
- Upolitisk indhold
- Fortælling betyder mindre end form
- Vægt på æstetikken - mere end fortællingen
- Fotografiet som skitseblok og som inspiration til nye beskæringer
- Øjebliks situationen.
- Japanske træsnit - beskæringen - perspektivet / Synsvinkel.
Motiver:
- Dagligdagen,
- alle sociale grupper,
- ofte set i et positivt skær / fest stemning.
Kunstnere:
- Monet
- Renoir
- Manet
- Degas
- Van Gogh
- Tovlus R Lautrec
- Signae Secrat (Neo Imp)
- Skagenmalerne: Krøyer, Anna Ancher, Michael Ancher
- Philipsen
- Fynbomalerne: Peter Hansen, Frits Syberg, Johannes Larsen